Slik vasker du bilen riktig med høytrykk | Bilpleiekongen.no
Slik vasker du bilen riktig med høytrykk
Det å vaske bil er en relativt enkel sak, eller det kan være en hel vitenskap om du vil. Når jeg vasker bil er det en kombinasjon mellom et nødvendig onde og en avkobling fra hverdagens mas og tjas. Jeg vasker alltid med høytrykk, ikke nødvendigvis fordi

 

Skum gjør bilvask morsommere

 

Når du først har investert i en høytrykkspyler er skumkanon en liten tilleggsinvestering som øker nytten av å vaske med høytrykk betraktelig. Og da mener vi skumkanon og ikke “såpelegger” som ofte følger med høytrykkspylerne. En skumkanon legger tykt skum, som “klamrer” seg fast til alle vertikale flater. Dette gir den virkning at såpen får tid til å løse opp skitten, slik at når du kommer med kraften fra høytrykkspyleren, vil du faktisk vaske bort skitten og ikke bare spyle av “topplaget”.

 

Slik velger du riktig spyler

 

Glem bar eller trykk, det er vannmengden som er viktig. Hvor mange liter leverer spyleren i timen? De fleste “billig-spylere” leverer rundt 4-450 liter i timen, mens skal du ha en som vasker godt bør du opp i minimum 5-600. Og vi skal fortelle deg hvorfor:

 

En høytrykkspylers “værste fiende” er luft. Trykket i spyleren har du i enden av dysa, deretter starter luftmotstanden å “drepe” trykket. Jo mindre vann, desto raskere blir trykket drept. Vi anbefaler derfor 550-600 liter i timen, men et minimum bør være 500 l/t.

 

Vask i bredden

 

Som nevnt er trykket produsenten oppgir for høytrykkspyleren omtrent det oppgitte ved dysen, hvor åpningen er 0,8 mm. Dette er en så liten åpning, at det er helt upraktisk (og skadelig) å vaske bilen med. Du har kanskje hørt at du skal holde god avstand når du vasker bilen med høytrykk? Dette gjør vi for å få nok spredning på strålen og dermed få fordelt trykket, samtidig for at vi ikke skal skade lakken. Spyler du for nære kan du risikere å ødelegge lakken. 

 

En annen og smartere måte å fordele trykket på, er å bruke en dyse som gir bredere spredning. Ved å bruke en dyse med 60 graders spredning, vil du få god fordeling av trykket, og du kan holde en avstand som gjør at luften ikke “tar livet av” trykket. Du vasker altså trygt med samtidig som du opprettholder et godt trykk.

En tommelfinger er å spyle og kjenne med håndflaten på strålen, der du ikke får vondt på håndfllaten, det er så langt unna du kan spyle for at det ikke skal ødelegge lakken. 

 

Slik vasker du bilen med høytrykk

 

Vi vasker stort sett bil i en kombinasjon med høytrykk og bøttevask, og det er denne metoden vi vil ta deg gjennom her nå. Når vi sier “stort sett” betyr dette at det kan være dager man kun skummer og spyler. Bilen blir da 90% ren og god nok for neste tur. Grunnen til at vi bør ha berøringsvask i tillegg til høyttrykk, er for å kunne fjerne den siste skitten som blir liggende igjen på bilen. Den sitter ikke hardt, men det må berøring til for å fjerne den. Selv på en godt vokset bil.

 

Vi starter med å finne frem det vi skal bruke i tillegg til spyleren selvsagt. Dersom bilen er svært skitten, bruker vi alltid avfetting. Vi velger en avfetter som emulgerer (blander seg) med vann. Ikke alle avfettinger gjør dette, så dette må du ta hensyn til når du bruker avfetting. Deretter har vi en god skumsåpe for skumkanonen, bøtte og bøtteshampo, samt en god vaskehanske.

 

Avfetting

 

Før vi setter inn nedre del av bilen (under vinduer) med avfetting, må du spyle bilen godt med høytrykksspyleren, for å fjerne all løs skitt og smuss. Vi bruker WashKing WET Degreaser som enkelt emulgerer med det vannet som ligger på bilen. Den petrobaserte avfetteren vil legge seg som en hinne utenpå vannet, og få minimal effekt. Dersom du er usikker, eller vet du har en avfetter som ikke emulgerer, får du best effekt ved å legge avfetteren utenpå tørr skitt.

 

Legg alltid avfetting nedenfra og opp.

 

Skum

 

La avfetteren få virke 2-3 minutter før du legger skum utenpå avfettingen, og over hele bilen. Legg også skum nedenfra og opp. En god skumsåpe å bruke er Auto Finesse Avalanche

 

Høytrykkvask

 

La blandingen av skum og avfetting få lov å virke i noen minutter før du vasker av med høytrykken. Her er det viktig å vite at nå skal du vaske, ikke skylle. Dette er to forskjellige ting.

 

Når vi vasker med høytrykk, så kombinerer vi trykk og vann fra høytrykkspyleren, med såpe og kjemikalier som ligger på bilen. Derfor spyler vi alltid nedenfra og opp. Slik får du full effekt av såpen på bilen og kraften fra høytrykksspyleren. Dersom du starter ovenfra, som mange anser som naturlig, vil du miste denne effekten ved at vannet renner ned i såpa og nøytraliserer denne før trykket kommer.

 

En annen fordel ved å spyle nedenfra er at du åpenbart ser bedre hvor du vasker og unngår “helgedager”. Vask kun ett og ett panel av gangen. F.eks. en dør, en skjerm osv. Dette gjør at du har god kontroll på hvor du vasker.

 

Når du høytrykkvasker er det ideelle å ha en bredde på strålen på ca. 30-40 cm. Mange spylere på markedet leveres kun med 30 eller i beste fall 40 grader dyse. Vårt råd er at du bytter til 60 graders dyse. Dette gir deg bedre vask med den spyleren du har, samtidig som du beholder skånsomheten ved at kraften fordeles som nevnt tidligere.

 

Spyl bilen

 

Når du er ferdig med å høytrykkvaske vil du se at det ligger rester av såpe her og der. Spyl derfor bilen en ekstra gang. Denne gangen kan du spyle ovenfra og ned, da målet med denne spylingen kun er å fjerne kjemikalierester.

 

Berøringsvask

 

Nå er tiden inne for å ta frem bøtta og en god vaskehanske. Formålet med denne vaskingen er kun å fjerne resterende skitt og smuss som ikke gikk av under høytrykksvasken. Vask ett og ett panel, og når vi vasker med vaskehanske vasker vi ovenfra og ned. Pass på at du tar mye såpevann i hansken og dypp ofte i bøtta. Det er viktig at det glir lett over panelet.

 

Skyll godt og lenge og litt til

 

Såpevann må ikke bli liggende igjen på lakken. dette kan skape stygge flekker, som kan være vanskelig å bli kvitt. Skyll derfor godt. Her kan du faktisk med fordel bruke lavtrykk. Dvs. kun hageslangen.

 

Tørk alltid bilen

 

Det er en god vane å tørke bilen etter vask. Dette hindrer at det kan komme vannflekker eller skjolder i lakken, noe som ikke ser pent ut på en nyvasket bil.

 

Tips

 

Det er viktig å beskytte lakken, har du ikke tid til å legge voks eller coatinng er hurtigvoks eller en sprayforsegler etter vask perfekt å bruke. Det finnes mange typer på markedet, og de siste årene har det kommet flere typer som kan brukes på våt bil. Dette betyr at du enkelt kan gi bilen et beskyttende lag uten å bruke veldig mye tid. Finn din beskyttelse her.

 

Med en bil som er beskyttet vil ikke skitten feste seg like lett, og man kan da, som vi nevnte innledningsvis, enkelte ganger slippe unna med berøringsfri skumvask. Uansett er det alltid raskere og enkelere å vaske en bil med god beskyttelse.

 

Noen forholdsregler

 

  • Vask aldri bilen i direkte sollys
  • Pass på at karosseriet er avkjølt (dersom den nettopp har stått i sola eller vært i bruk må den avkjøles før du starter på bilvasken)
  • Ikke la avfetting eller såpe tørke på lakken. Begynner det å tørke, legg på mer såpe/ avfetting før du spyler av
  • Tørk alltid bilen med et mikrofiberhåndkle etter vask eller med en bigboi

 

Sjekk også ut våre 5 smarte høytrykkstips.

 

Slik høytrykksvasker du bilen
Dette er AVA Evolution X modellen
AVA svivel - helt genialt
AVA teleskoplanse - perfekt til husvasken