Bilpleiekongen.no - Norges største nettbutikk innen bilpleie

Kjøpsvilkår for privatkjøp

Innholdsfortegnelse:



1. Avtalen



2. Partene



3. Priser



4. Avtaleinngåelsen



5. Ordrebekreftelse



6. Betaling



7. Levering m.v.



8. Risikoen for varen



9. Angrerett



10. Undersøkelsesplikt



11. Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse



12. Kjøperens rettigheter ved forsinkelse



13. Kjøperens rettigheter ved mangel



14. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold



15. Garanti



16. Personopplysninger



17. Konfliktløsning



Innledning:



Dette kjøpet er regulert av den nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av



varer over Internett. Med forbrukerkjøp menes her salg av vare til forbruker som ikke



hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, og når selgeren opptrer i



næringsvirksomhet med salg av varer over internett. Kontrakten er utarbeidet og anbefalt



brukt av Forbrukerombudet.



Forbrukerkjøp over Internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven,



markedsføringsloven, angrerettsloven og e-handelsloven, og disse lovene gir forbruker



ufravikelige rettigheter. Vilkårene i kontrakten skal ikke forstås som noen begrensning i de



lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for



handelen. Selgeren kan velge å tilby kjøperen bedre vilkår enn det som fremgår av disse



salgsbetingelsene.



I tilfeller hvor kontrakten ikke direkte gir løsningen på en problemstilling, må kontrakten



utfylles med relevante lovbestemmelser.



1. Avtalen



Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysningene selgeren gir om kjøpet i



bestillingsløsningen i nettbutikken (herunder blant annet opplysninger om varens art,



mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser), eventuell direkte



korrespondanse mellom partene (for eksempel e-post) samt disse salgsbetingelsene.



Ved motstrid mellom opplysningene selgeren har gitt om kjøpet i bestillingsløsningen i



nettbutikken, direkte korrespondanse mellom partene og vilkårene i salgsbetingelsene, går



direkte korrespondanse mellom partene og opplysningene gitt i bestillingsløsningen foran



salgsbetingelsene, så fremt det ikke strider mot bindende lovgivning.



2. Partene



Selger



Firmanavn: Bilpleiekongen AS



Kontaktadresse: Borgeskogen 26, 3160 Stokke



E-post: [email protected]



Organisasjonsnummer: NO 812 099 132 MVA



 



Kjøper er den person som foretar bestillingen.



3. Priser



Prisene, som er oppgitt i nettbutikken, inkluderer merverdiavgift.



Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle avgifter



(merverdiavgift, toll, og lignende) og leveringskostnader (frakt, porto, fakturagebyr,



emballasje med videre) samt spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen, gis i



bestillingsløsningen før bestilling er foretatt. (Vareleveranser til Svalbard eller Jan Mayen skal



selges uten tillegg av merverdiavgift.1)



4. Avtaleinngåelse



Avtalen er bindende for begge parter når kjøperens bestilling er mottatt av selgeren.



En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i



tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den



annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.



5. Ordrebekreftelse



Når selgeren har mottatt kjøperens bestilling, skal selgeren uten ugrunnet opphold bekrefte



ordren ved å sende en ordrebekreftelse til kjøperen.



Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med



bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen



og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger så snart som mulig.



6. Betaling



Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.



Dersom kjøperen bruker kredittkort (2) eller debetkort (3) ved betaling, kan selgeren reservere



kjøpesummen på kortet ved bestillingen i inntil 4 dager fra bestillingen. (4)



1) Se lov av 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift § 16.



2) Et kredittkort er et betalingskort hvor oppgjøret for kjøpet skjer i etterkant ved at kredittgiveren



(kredittkortselskapet) sender kortholder faktura med krav om betaling. Bilpleiekongen AS er ansvarlig for kredittkort-transaksjoner gjort gjennom denne siden.



3) Et debetkort er et betalingskort knyttet til en innskuddskonto. Bruk av kortet medfører at brukerens konto blir belastet og beløpet blir overført til betalingsmottakerens konto.



Ved betaling med kredittkort, vil lov om kredittkjøp m.m. komme til anvendelse.



Tilbyr selgeren etterfakturering, skal fakturaen til kjøperen utstedes ved forsendelse av



varen. Forfallsfristen skal settes til minimum 14 dager fra kjøperen mottar forsendelsen.



Har selgeren særskilt behov for å kreve forskuddsbetaling fra kjøperen, for eksempel ved



tilvirkningskjøp, kan selgeren kreve dette.



Kjøpere under 18 år kan kun betale direkte ved selgerens levering av varen eller ved



utlevering av varen ved postoppkrav.



4) Les mer om sikker betaling her:



7. Levering m.v.



Levering av varen fra selgeren til kjøperen skjer på den måte, på det sted og til det tidspunkt



som er angitt i bestillingsløsningen i nettbutikken.



Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til



kjøper innen rimelig tid og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Skal selgeren sørge



for at varen blir sendt til kjøperen, plikter han å få varen fraktet til bestemmelsesstedet på



egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport. Bestemmelsesstedet er hos kjøperen med



mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.



Uavhentede forsendelser:



Hvis en forsendelse ikke blir hentet hos Posten eller på Pickup-point (14 dager), vil kunden bli fakturert alle kostnader tilknyttet frakt (Inkludert subsidiert frakt ved utsendelse). Det vil også bli tillagt et håndteringsgebyr pålydende kr. 250,-  (Ved å benytte seg av angreretten, unngår man delvis disse gebyrene. Les om dette under, eller i vår utvidede returordning på hele 60 dager)



8. Risikoen for varen



Risikoen for varen går over på kjøperen når tingen er overtatt av kjøperen i henhold til



avtalen. Hvis leveringstiden er kommet og kjøperen unnlater å overta en vare som er stilt til



hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen likevel risikoen for tap eller skade som



skyldes egenskaper ved varen selv.



9. Angrerett



Under ser du hva loven sier. Vi strekker oss MYE lenger enn dette. Hos oss kan du returnere barer du ikke ønsker innen 60 dager. Uansett grunn! Les mer om dette her.



Kjøperen kan angre kjøpet av varen etter angrerettslovens bestemmelser7. Angrerett



innebærer at kjøperen uten grunn kan returnere varen til selgeren selv om det ikke er noen



mangel ved den og selv om den ikke er levert.



Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager etter at varen, de



foreskrevne opplysninger om angreretten og angrerettsskjema er mottatt. Mottar kjøperen



angreskjema og de nødvendige opplysningene på et senere tidspunkt enn ved levering av



varen, begynner angrefristen å løpe fra den dagen kjøperen mottar angrerettsskjema og



opplysningene. Har kjøperen ikke mottatt tilstrekkelig informasjon eller angrerettsskjema, vil



angrefristen likevel gå ut 3 måneder etter at varen er mottatt. Dersom kjøperen ikke har fått



informasjon om angrerett i det hele tatt, vil fristen være 1 år.



Meldingen fra kjøper til selger om bruk av angreretten bør av bevishensyn være skriftlig



(angrerettsskjema, e-post, telefaks eller brev), og den må inneholde opplysninger om



hvordan kjøperen vil returnere varen til selgeren.



4 Jf. mønsteravtale utarbeidet av det felles kontraktsutvalget for Sparebankforeningens og Finansnæringens



hovedorganisasjon – Avtalevilkår for kredittkort og faktureringskort – forbrukerforhold punkt 12 og mønstervilkår



utarbeidet av Sparebankforeningen og Finansnæringens hovedorganisasjon for betalingskort punkt 11.



5 Lov av 21. juni 1985 nr. 82 om kredittkjøp m.m.



6 Personer under 18 år kan kun betale på de nevnte måter ettersom de ikke kan stifte gjeld jf. lov av 22. april



1927 om vergemål for umyndige (vgml.) § 2.



7 Lov av 21. desember 2000 nr. 105 om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast



utsalgssted (angrerettloven).



4



Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren innen rimelig tid. Selgeren er



forpliktet til å tilbakebetale hele kjøpesummen til kjøperen innen 14 dager fra den dag



selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til selgerens rådighet. Selgeren



kan ikke fastsette gebyrer for kjøperens bruk av angreretten, men selgeren kan kreve at



kjøperen skal betale kostnadene for returforsendelsen.



Kjøperen kan undersøke produktet før han eller hun angrer på kjøpet. Varen må likevel



kunne leveres tilbake til selgeren i tilnærmet samme stand og mengde som den var i da



kjøperen mottok den. Kjøperen bør sende varen tilbake til selgeren i originalemballasjen hvis



dette er mulig.



Kjøperen kan ikke angre på kjøp av varer som forringes raskt, varer som etter sin art ikke



kan tilbakeleveres, eller på lyd- og bildeopptak (herunder CDer, DVDer) eller



datamaskinprogrammer hvor forseglingen er brutt. Det sistnevnte unntaket gjelder kun



dersom selger klart og tydelig har opplyst om vilkårene for bortfall av angreretten på



forseglingen.



10. Undersøkelse av varen



Når kjøperen mottar varen, anbefales det at han eller hun i rimelig utstrekning undersøker



om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten eller om



den ellers har mangler.



Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må kjøperen melde fra til



selgeren ved reklamasjon jf. kontraktens punkt 11.



11. Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse



Dersom det foreligger en mangel ved varen, må kjøperen innen rimelig tid etter at han eller



hun oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen.



Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget



mangelen. Reklamasjon må likevel skje senest to år etter at kjøperen overtok varen. Dersom



varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen fem år.



Ved forsinkelse må krav rettes selger innen rimelig tid etter at leveringstiden er kommet og



varen ikke er levert.



Dersom varen er betalt med kredittkort, kan kjøperen også velge å reklamere og sende krav



direkte til kredittyter (kredittkortselskapet).8



Meldingen til selgeren eller kredittyter bør være skriftlig (e-post, telefaks eller brev).



12. Kjøperens rettigheter ved forsinkelse



Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom



partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i



henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde



kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra selgeren.



Oppfyllelse: Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan kjøperen



fastholde kjøpet og sette en rimelig tileggsfrist for oppfyllelse fra selgeren. Kjøperen



kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke



kan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for



8 Lov av 21. juni 1985 nr. 82 om kredittkjøp m.m. § 8.



5



selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren



oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.



Heving: Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom forsinkelsen er vesentlig



eller hvis selgeren ikke leverer varen innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som



kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen



løper, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.



Erstatning: Kjøperen kan videre kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge



av forsinkelsen fra selgerens side jf. forbrukerkjøpslovens § 24.



Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf. denne kontraktens punkt 11.



13. Kjøperens rettigheter ved mangel



Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side,



kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene



holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve



avtalen hevet og erstatning fra selgeren.



Retting eller omlevering: Dersom varen har en mangel, kan kjøperen kreve at



selgeren retter mangelen eller omleverer tilsvarende vare. Selgeren kan motsette seg



kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren



urimelige kostnader.



Selgeren skal foreta rettingen eller omleveringen innen rimelig tid. Retting eller



omlevering skal foretas uten kostnad for kjøperen, uten risiko for at kjøperen ikke får



dekket sine utlegg og uten vesentlig ulempe for kjøperen. Selgeren kan ikke foreta



mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel, med mindre det



foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig.



Selv om kjøperen verken krever retting eller omlevering, kan selgeren tilby retting



eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik



retting eller omlevering, kan kjøperen ikke kreve prisavslag eller heving.



Prisavslag: Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan kjøperen kreve



forholdsmessig prisavslag.



Heving: I stedet for prisavslag kan kjøperen heve avtalen, unntatt når mangelen er



uvesentlig.



Erstatning: Kjøperen kan også kreve erstatning for økonomisk tap han eller hun lider



som følge av at varen har en mangel jf. forbrukerkjøpslovens § 33.



Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf denne kontraktens punkt 11.



Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om angrerett og



eventuelle garantier stilt av selger.



14. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold



Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke



skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i



forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse



av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter



omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikkeforskuddsbetalte



uavhentede varer.



Oppfyllelse: Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og kreve at



kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper selgeren sin



rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.



Heving: Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper,



kan selgeren heve avtalen. Selgeren kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er



betalt.



Selgeren kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig



tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren har fastsatt. Selgeren kan likevel ikke heve



mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen har sagt at han eller hun ikke vil



betale.



Erstatning: Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller



hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf. forbrukerkjøpslovens §



46.



Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøperen ikke betaler



kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen etter



lov om renter ved forsinket betaling.9 Ved manglende betaling kan kravet, etter



forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for



gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.10



Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer: Dersom kjøperen unnlater å



hente ubetalte varer, kan selgeren belaste kjøper med et gebyr på kr 60,00 + frakt



tur/retur. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen



til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år. 11



Kundedata/ personopplysninger vil ikke bli det eller solgt til en tredjepart. Alle personopplysninger blir oppbevart ihht. norsk lov.



15. Garanti



Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de



rettighetene kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed



ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler



etter punkt 12 og 13.



16. Personopplysninger



Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren kun innhente og lagre de



personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene



etter avtalen. Personopplysningene til kjøper under 15 år kan ikke innhentes med mindre



selgeren har samtykke fra foreldre eller foresatte. Kjøperens personopplysninger skal kun



utleveres til andre hvis det er nødvendig for at selgeren skal få gjennomført avtalen med



kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.



Selgeren kan kun innhente kjøperens personnummer dersom det er saklig behov for sikker



identifisering og slik innhenting er nødvendig.



9 Lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling.



10 Lov av 13. mai 1988 nr. 26 om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.



11 Gebyr kan ikke avkreves personer under 18 år da disse ikke kan stifte gjeld jf. vgml. § 2.



12 Se lov av 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger.



7



Hvis selgeren vil benytte kjøperens personopplysninger til andre formål, for eksempel til å



sende kjøperen reklame eller informasjon ut over det som er nødvendig for å få gjennomført



avtalen, må selgeren innhente kjøperens samtykke ved avtaleinngåelsen. Selgeren må gi



kjøperen informasjon om hva personopplysningene skal brukes til og om hvem som skal



bruke personopplysningene. Kjøperens samtykke må være frivillig og avgis ved en aktiv



handling, for eksempel ved avkrysning.



Kjøperen skal enkelt kunne kontakte selgeren, for eksempel pr telefon eller e-post dersom



han eller hun har spørsmål om selgerens bruk av personopplysninger eller hvis han eller hun



ønsker at selgeren sletter eller endrer personopplysningene.



17. Konfliktløsning



Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med



Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke



oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet



fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget.13 Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig



fire uker etter forkynning. Før vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av



stevning til Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingretten.



13 Se lov av 28. april 1978 nr. 18 om behandling av forbrukertvister.

                two.inc logo