Hvordan ta julevasken og vintervasken av bilen | Bilpleiekongen.no
Hvordan ta julevasken av bilen
Det er vinter og det er jul, det å vaske bil er ikke alltid din første prioritet. Men viktigere enn noen gang er det å ta vare på sine verdier, og bilen vår er en av de største. Vi sier det veldig ofte, det beste vedlikeholdet din bil kan få er renhold.


Jul og vinter handler for mange mye mer om å gjøre andre ting enn å vaske bil. Men det å prioritere bilvask kan redde deg for uønskede utgifter i fremtiden. Vinterens forurensing på våre kjøretøy er høy slitasje. Det igangsetter korrosjon som fører til rust, det fører til en motor som er full av mekanisk forurensing som kommer inn i bevegelige deler og kan føre til skader.

 

La oss derfor gjøre det enkelt. Først og fremst skal du aldri vaske bil i minusgrader. Minusgrader fører til at vann fryser og utvider seg og er i seg selv ikke bra. I tillegg er det jo ikke veldig komfortabel å vaske ute i minusgrader. I det gradestokken kommer seg over 2-3 grader, så skal du tenke på om det er tide å gjøre noe med bilen.

 

Vinterens forurensing er en god blanding av salt, sand, asfalt og alt annet som gjemmer seg i snøen. Du må gjerne benytte en god avfetting for å gjøre forarbeidet i vasken mer effektivt, men pass på at du bruker riktig. Bruk petroliumsbasert avfetting KUN der det er asfalt og tjære da dette egentlig er en ren tjære- og asfaltfjerner. Bruk en alkalisk avfetting, eller gjerne sitrusbasert, på områder som har normalt forurensing som salt, sand og annet organisk. Dette får du ferdig blandet klar til bruk, eller du kan blande selv fra konsentrerte løsninger.

 

Tilgang til høytrykksspyler og skumkanon gjør det enda enklere, og skummet er ofte en god erstatning for en alkalisk avfetting. Dette fordi man benytter egen såpe i skumkanoner som i seg selv er høyalkaliske, altså høy pH og derav høy renseeffekt.

 

Pass på å bruke en god felgrens som er beregnet for formålet. Rene felger gjør at snø og is ikke bygger seg opp like enkelt. Slik reduserer du ubalanse i hjulene og fører til bedre veigrep om vinteren. Følg anvisningene for bruk på flasken, men ofte kan felgrens stå et par minutter lengre om vinteren for å få god virkning. Den lave temperaturen har nemlig en tendens til å redusere kjemiens effekt.

 

Etter påføring av avfetting og/eller skum fra skumkanon, så skyller du bilen så ren. Da gjenstår en god berøringsvask for å få bort trafikkfilmen som har klistret seg til overflaten. En bøtte med lunket rent vann og en god pH-nøytral bøttesåpe gjør denne jobben til en lek. Vask bilen ovenfra og ned. Jobb systematisk slik at du får vasket alle overflater.

 

Så skylles bilen igjen, denne gangen ekstra grundig for å sikre at det ikke ligger kjemi igjen på kjøretøyet. I denne runden anbefaler vi også på det sterkeste å benytte et produkt som fjerner salt. Salt har en enorm evne til å binde seg til overflater, og selv om vi vasker bilen sitter det alltid noe salt igjen. Her finnes det egne produkter som fjerner det siste saltet, men vær obs: Noen produkter bruker syre for å fjerne salt, og dette fraråder vi å bruke på bilen. Produkter som Salt-X er vannbasert og fjerner salt ved å reagere med molekylene og transportere de av bilen, trygt å bruke på alle overflater. Ved å ta siste skyllingen med Salt-X vil også dette ligge igjen på overflaten og skape en anti-korroderende hinne til neste gang du vasker.

 

Når bilen nå er vasket og spylt godt av (gjerne med Salt-X) så er det på tide å tørke bilen, noe som er særdeles viktig på vinteren. Har du tilgang til strøm, så er det å tørke med Bigboi lufttørkere en fryd på vinteren. Varmluft som får ut vann fra de stedene du helst ikke vil ha vann som kan fryse. Men uansett skal du tørke i med et mikrofiberhåndkle eller lignende. Tørr bil om vinteren er en glad bil.

 

Så er det når bilen er ren at du skal benytte noen smarte tips for å holde bilen bedre igjennom vinteren. Det å påføre en plastfornyer i hjulbuene vil f.eks. gjør at snø og is ikke klarer å bygge seg opp og faller raskere av. En god forseglet framrute gjør at is ikke sitter like lett på glasset og lar seg enkelt fjerne med moderne flytende isskraper. Da sikrer du at en isskrape ikke får anledning til å ripe opp glasset ditt.

 

Hva det gjelder tema motorvask, så snakket vi litt ovenfor om at det er viktig. Og ja, tenk også at du holder motoren ren. Men sjekk værmeldingen og sikre at det er plussgrader et par dager, for her vil du unngå så mye fryst vann som mulig. Og bruk kun alkaliske såper, ikke petrokjemisk avfetting. En god alkalisk forvask/avfetting og en børste løser opp skitten i motoren, så spyler du alle kjemikaler godt av. Så anbefaler vi på det sterkeste å sprute motoren med en motorforsegling som sikrer at skitt, smuss, vann osv. ikke fester seg så godt. Dette kan f.eks. være produkter som Scholl Concepts BOOST som er laget spesielt for å ta vare på motorer. Sprut på og lukk panseret så er du ferdig.

 

Ta vare på bilen din igjennom vinteren, norsk vinter er hard mot kjøretøyene våres. Det handler mer enn noen gang om å ta vare på våre verdier.

                two.inc logo