- Bilvask
- Polering
- Forsegling
- Interiør
- Høytrykk
- Båt
- Caravan
- Ekstralys
- Garasjen
- Våre merker
- Videotips
- Nye produkter
- Merch
- Best i test
- NAF medlemsfordeler
- Vindusvisker
- Gavekort
- O U T L E T
Spesielt i høst- og vintermørket, med våte veier, vil du raskt føle at lyset blir «sugd» ned i asfalten. Matte lyktglass er ofte årsaken til dette. Etter år med oksidasjon, steinsprut og mange små-riper i lyktglassene, bryter lyset helt annerledes enn hva lykten er designet for.
Slik fjerner du steinsprang , riper og matte lykter
Hvis du kjører en bil som ble produsert i løpet av de siste 30 årene, er det mest sannsynlig at du har frontlys som er bygget av polykarbonatplast. Dette påvirkes av UV-lys, kjemikalier, salt og ikke minst steinsprut.
Polykarbonatplast er ekstremt holdbart og robust mot slitasje og påvirkning, men det har relativt dårlig bestandighet mot UV-stråler, slik at det blir gult og matt over tid, noe som reduserer effekten av lyset kraftig. Dersom det ikke er fysiske skader, dvs. skade etter steinsprang og/ eller riper i glasset, er det ofte du kan fikse selve mattheten kun ved hjelp av en god metall polish. Autoglym Metal Polish har vist seg å ha en god effekt i så måte. Autoglym Metal Polish etterlater også en beskyttende hinne, som beskytter mot ytterligere korrosjon.
Et godt tips er å også vokse lyktglassene hver gang du vokser bilen, slik tilsetter du en beskyttende hinne, som bevarer lyktglassene bedre, og som samtidig skitt og veistøv ikke fester seg så lett til.