Reisevask – Bilvask på tur

Bilferie er jo kvalitetstid, også sammen med bilen. Da er det ekstra stas med rein og blank bil. Men hvordan skal du klare å holde bilen fin på tur, uten å risikere vaskeskader? Jeg har samlet erfaring gjennom mange år, og gir deg mine beste tips.

Selvvask riper opp lakken i bilenEr du blant dem som tar ferievasken i nærmeste vaskemaskin? Vel, da leker du russisk rulett med lakken som innsats. Eller bruker du kanskje kosten i selvvaskeanlegg? Jeg har prøvd, og kan derfor bekrefte: Den riper som bare rakkeren …

Alternativet for enkelte blir da kanskje å la være å vaske. Etter tre ukers bilferie oppnår du da følgende: Fronten er pepret med inntørkede fluelik, som gjerne inneholder syre. Det kan gi varige lakkskader. Langs sidene har det samlet seg ett tykt lag med sand og metallpartikler.

Hva tror du da skjer når noen drar en bag eller veske langs bilsiden når de åler seg mellom bilene på ett trangt fergedekk? Da må du i beste fall finne fram den groveste poleringen for å rette opp skaden, eventuelt også lakkpistolen …

Før jeg går i gang med de konkrete tipsene, må vi ta en viktig forutsetning. For at det skal være lettvint å holde bilen rein på tur må du gjøre grunnarbeidet hjemme: Du må starte turen med rein bil og et godt beskyttende lag, for eksempel et noenlunde ferskt vokslag, eller kanskje en keramisk coating .

Mitt beste tips er å legge inn hyppige, raske berøringsfrie vask. Du skal ikke innbille deg at bilen blir helt rein bare med innsåping og høytrykkspyling, men med en god lakkbehandlig vil en rask spyling gjøre bilen «trivselsrein», og også drastisk redusere farene for skureskader på for eksempel ferjedekk sammenlignet med en uspylt bil.

Ta alltid med mikrofiberklut og detailersprayFor å bedre resultatet ved berøringsfri vask kan du godt hjelpe høytrykksåpa med en god innsektsfjerner, spesielt om fluene har fått ligge noen dager. Og er det noen gjenstridige «likrester» igjen, er en detailerspray kjekk å ha liggende i bilen – sammen med ett passelig utvalg rene mikrofiberkluter.

Detailersprayen bruker du også om du skulle bli utsatt for luftangrep i løpet av turen. Fuglemøkk er nemlig også en skummel sak å la ligge lenge på lakken.

Skal du være lenge borte (mer enn en uke) kommer du derimot ikke utenom en ordentlig vask. Og ja, det kan by på noen utfordringer, spesielt nedover i Europa. Om du skulle være tilhenger av børsteløs maskinvask er det et ukjent fenomen på kontinentet, og i et land som Danmark er det gjerne langt mellom selvvaskeanleggene.

Jeg har gode erfaringer med å google «bilvask» på det lokale språket (f.eks «Autowäsche» på tysk og «Auto lavaggio» på italiensk). Vil du ha full kontroll på fasilitetene, er det ofte mulig å sjekke med Google Street View. Skal du begynne å rote rundt etter en god selvvask på «måfå» i utlandet går tiden fort, og feriestemningen kan synke dramatisk …

Selvsagt er det fristende å ty til vaskekost med såpe. Jeg lot meg friste i fjor, i et noenlunde nytt og pent vaskeanlegg i Flensburg. Først tørket jeg godt av kosten med hendene, og så dro jeg noen lette drag langs siden for å fjerne trafikkfilmen som var igjen etter høytrykksspylingen.

Men jeg hadde (dessverre) en god referanse for utprøvingen: En nylakkert bakskjerm. Som nevnt i innledningen: Det gikk ikke bra … Kosten satte tydelige vaskeriper.

Swiaavax vaskebøtteI år tok jeg derfor med sammenleggbare vaskebøtter fra Swissvax. De tar nesten ikke plass, og rommer opptil 20 liter. Med dem, litt god såpe  og en vaskevott med på tur hadde jeg fulle håndvaskfasiliteter tilgjengelig.

Det er derimot verdt å minne om at de fleste selvvaskeanlegg har forbud mot medbrakte vaskemiddel og dermed håndvask. Min er faring er denne: I Tyskland går det helt fint, der fikk jeg til og med vann til å fylle SV-bøttene med. I Italia var jeg ikke fullt så heldig. Der var vaskevakten ganske så brysk, og han ble ikke mindre hissig da jeg prøvde meg med noen Euro for å få «dispensasjon».

Til neste år skal jeg derfor legge inn Italia-vasken etter at ungene er i seng. Vaskeanlegget er nemlig døgnåpent, men ikke døgnbemannet …

 


Artikkelen er skrevet av
Lidvar Berge/ Blåhvitblogg.no