Få ting er mer irriterende enn å komme til gjenfryste ruter på bilen. Skikkelig «blåmandag» er det når du må skrape både inn- og utsiden. Og kanskje i tillegg dugger det konstant på innsiden av rutene. Spesielt når det er flere i bilen.
Hvorfor er det slik? Og hvordan unngå dugg og is på innsiden av bilen?
Det beste tipset er selvsagt å kjøre bilen inn i garasjen. Men hva gjør du dersom du ikke har garasje, eller er på hytta, eller møter dette problemet hver dag du skal hjem fra jobb?
På ruta danner det seg etter hvert et fettlag. Dette gjør at vann og fukt lettere fester seg til ruta. Tørker du bort dette med hånden, vil du se at det lettere dugger der du har tørket neste gang, fordi hånden din legger igjen et nytt fettlag. Bruk derfor en ren klut til å tørke bort evt. dugg. Målet er selvsagt å få helt duggfrie ruter, og da må vi starte med å fjerne fettlaget.
Det finnes mange gode «kjerringråd». Et av de bedre jeg har vært borti, er faktisk å vaske ruta med varmt vann og salmiakk. Da fjerner du fettfilmen på ruta, og fukten får dermed ikke satt seg. Dessverre er dette nokså kortvarig lykke. Vinterstid bruker vi stadigvekk vifta, og gjerne på full guffe. Dermed legger du raskt et tynt lag av trafikkfilm igjen på ruta, og problemet er der igjen.
Inneklima og miljø i bilen er selvsagt helt avgjørende. Hvorfor er det slik at en ny bil ikke dugger, mens en gammel oftere gjør det?
Det finnes en mengde kjemikalier på markedet, som lover is-frie ruter, duggfrie, rute osv. Dessverre er det kun et fåtall som holder hva de lover.
Det finnes mange snarveier, som gjør at man ikke må ta hensyn til de punktene jeg har nevnt over. Mitt råd er allikevel å kombinere disse rådene. Vi har testet ut et produkt fra Rain-X som heter Anti-Fog. Dette produktet gjør nettopp det som navnet tilsier. Det hindrer duggen å feste seg til ruta, og du unngår dermed også is. Dette kan være et av de beste alternativ.
Vil du ha et virkelig varig resultat, er rengjøringen av ruta viktig. For å dyprense ruta skikkelig, slik at du får fjernet alle fett og trafikk-film rester, er glasspolish å anbefale.
Vårt beste tips, uten sammenligning, er Autoglym Car Class Polish. Dette er en polish med litt andre egenskaper enn andre glass-polisher på markedet. For det første renser den ruta, slik at du får fjernet alt av fettrester, trafikkfilm etc. Den legger så igjen et tynn (helt usynlig) hinne, som igjen bidrar til å hindre dugg og is. Denne sammen med Rain-X Anti-Fog gir virkelig gode, varige resultater.
Slik påfører du glasspolish:
Du har nå renset rutene, og beskyttet de i en og samme operasjon. For ytterligere beskyttelse mot dugg og is, legger du nå Rain-X Anti-Fog, som vist i filmen over.
Ingenting varer evig. Hvor lenge dette holder som beskyttelse avhenger av mange faktorer. Som hvor mye er bilen i bruk, tørker du av ruta osv. Operasjonen må nok gjentas noen ganger iløpet av vinteren. Men det er liten tvil om at en grundig jobb, som vi her gjør med glasspolish og Rain-X, er mer varig enn snarveien med wipes.
Hvis ikke du ønsker å lage «sokken» selv, finnes det ferdige produkter, med egen fuktighetsindikator som fungerer på samme måte.
Se alle våre bilpleietips