10 smarte tips for vintervedlikehold av bilen

Post bilde

Vinteren kan herje stygt med bilen din. Men er du litt smart, går det helt fint gjennom den kalde årstiden også.

1. Spyl bilen hyppig: Saltet er selve vinterpesten. Lar du det ligge på, tærer det på lakk, bremser og understellet på bilen. Ideelt sett bør du spyle av saltguffa før du parkerer bilen for kvelden. Har du høytrykkspyler med skumkanon hjemme, er det helt topp, men selvvaskeanlegg fungerer også. Bare en hageslange og kaldt vann er bedre enn ingenting.

Spesielt når jeg er på tur, blir det å finne en egnet vaskeplass vinterstid viktig. Å kjøre en nedsaltet bil inn i et oppvarmet parkeringsanlegg er nemlig en svært dårlig ide. Saltionene trenger nemlig vann for å gjøre skadeverket sitt, og effekten blir verre jo høyere temperaturen er. Om jeg ikke får spylt bilen den kvelden, lar jeg den derfor heller stå ute i kulden.

Tenk deg en hotellovernatting, med bilen i garasjen under. Vi hadde ikke fått sove om den stod der full av salt – tankene om saltgnafsing i alle kriker og kroker hadde holdt oss våken. Derfor spanderer vi gjerne på en børsteløs vask, eller buker noen 20 kroninger på en høytrykkspyler, før vi tar kvelden.

2. Snøvær på vei? Vask bilen! Hvorfor i alle dager, tenker du kanskje? Jo, fordi du må børste av snøen før du kjører. Lar du være, får du fort et forelegg fra ordensmakten om de ser deg. Og når snøen skal av, er det nesten umulig å unngå at den sklir mot lakken, spesielt på tak og panser.

Er lakken skitten da, fungerer snøskredet dessverre som det reneste sandpapiret – og du er garantert å finne stygge skureriper når våren kommer. Når snøen er meldt, og du vet at bilen må stå ute i alle fall noen timer i løpet av dagen, er dette også en melding om å vaske bilen – helst med en ordentlig berøringsvask.

Er du redd for lakken din? Da bør du både være litt selektiv på hvilken snøkost du bruker, og la være å skrubbe den helt ned mot lakken. Om det ligger igjen et tynt, fastfrosset lag på tak og panser, gjør det ingen ting.

3. Bruk hurtigforsegling: Det er bare å innse: Uansett hvor god coating eller voks du har lagt før vinteren setter inn – når saltsesongen er i gang, må du bruke avfetting langs sidene og bak på bilen for å få den helt rein igjen.

Uansett forbehandling er det derfor smart å legge en hurtigforsegling når du først har gjort en litt grundig vintervask, i alle fall der du har brukt avfettingen. Se på det som et slitelag:

Målet med hurtigforseglingen er ikke at den skal vare til våren. Målet er at den skal gi bilden din ekstra glans og beskyttelse mellom de grundige vintervaskene – og gjøre spylingene innimellom mer effektive.

4. Vask i kuldegrader? Mange bruker kulda som unnskyldning for ikke å vaske bilen. Men finner du en oppvarmet vaskehall du kan bruke, går det helt fint å vaske bilen. Det er da veldig viktig at du tørker alle kriker og kroker, dørkarmer og alle steder som kan fryse.

Vårt beste tips for å unngå at bilen gror helt ned i frostperioder, er å legge inn en berøringsvask i en oppvarmet vaskehall. Da kan du nemlig tørke bilen med god samvittighet – og det er trikset for å unngå problemer etterpå.

PS! Et mikrofiberhånkle er perfekt til å tørke bilen, som f.eks Auto Finesse Silk drying towel, tørking i dørene  så er disse B-vare mikrofiberklutene perfekte.

5. Forebygge dugg i bilen, tøm gummimattene! Det grunnleggende problemet med dugg i bilen er fuktighet. Du, klærne dine, skoene dine – og ikke minst ungene dine – alt sammen drar bilen full i vann vinterstid.

Det enkleste tipset er å tømme gummimattene for vann og snø før du parker for kvelden. Har du satt deg inn i bilen med våte klær, kan det også være smart å tørke av setene.

Når snøen og vannet smelter og fordamper, setter nemlig fuktigheten seg i tepper, seter og dørsider. Når bilen varmes opp igjen, har du da i praksis en liten badstu med lav temperatur, men skyhøy luftfuktighet, og det vil kondensere mot alle kalde flater – altså vindusrutene dine.

6. Bruk ruteforsegler – kanskje også innvendig? Ruteforsegling utvendig er et godt tips vinterstid. Ikke bare blir ruta enklere å holde rein, slik at du får god og sikker sikt i mørketida – det blir også betydelig enklere å skrape is av en frontrute med glassforsegling.

Siden det i praksis er umulig å unngå fuktighet i bilen vinterstid (ref. punkt 5), er det et godt tips å legge antiduggbehandling på glassflatene innvendig også. Det vil gjøre at den varme og fuktige lufta i bilen ikke «fester seg» så lett på glasset – dermed unngår du mye av duggproblematikken.

7. Har du fukt i bilen? Bruk avfukter. Det gamle «gubberådet» med avispapir under gulvmattene er ikke så helt borte vekk. Papiret trekker nemlig til seg fuktighet, og du vil kunne unngå mye av duggproblematikken.

Et annet godt «gubberåd» er å fylle en sokk med kattesand, og plassere den på et usjenert sted, for eksempel under et sete. Denne trekker nemlig også til seg fuktighet.

Den beste løsningen er derimot å kjøpe en egen avfukter, for eksempel fra Pingi som er utviklet nettopp til dette formålet. Her har du en fargeindikator som sier fra når du må ta den inn og tørke den.

NB! Bruker du avispapir eller kattesand, må du huske å fjerne dette når de har ligget en stund. Dyvåte aviser i bilen er ingen god ide …

8. Er det fortsatt duggproblem? Bruk vifteovn. Har du først fått fukt i bilen, kan de være vanskelig å bli kvitt. Alt er jo kaldt og vått på denne tiden av året. For å få tatt duggproblemet ved roten, kan det derfor være nødvendig med en skikkelig tørk.

Om du har tilgang til, eller kan låne plass i en oppvarmet garasje over helga, er det det beste, men også en vanlig kald garasje eller til nød utendørs i oppholdsvær kan fungere.

Du trenger en vifteovn, helst en kupévarmer som er beregnet på bruk i bil! Ta ut gummimattene og sett på varmevifta natta over, med litt gløtt på sidevinduene. På denne måten får du tørket ut tepper, seter og dørsider – og da bør problemet være løst for en stund!

9. Legg skinnlotion: Visste du at skinnsetene dine er spesielt utsatt for uttørking vinterstid? De store temperatursvingningene gjør at fuktighet presses ut fra setene, og ja – dette bidrar også til duggproblematikken jeg var innom.

Tørt skinn sprekker opp og tåler ikke så mye påkjenning. Sidestøtten på førersiden kan for eksempel få varige spor etter en vinter uten lotion. Å legge skinnlotion er kjapt og enkelt, og den beste investeringen du kan gjøre for å holde skinnsetene dine hele og fine.

10. Vask felgene, helst også på innsiden. Mange «glemmer» å vaske felgene vinterstid. «De er jo så nedgrodde, det orker jeg ikke», eller: «De er jo av aluminium, og det ruster jo ikke.»

Feil innstilling: Med riktig felgvask går det kjapt og effektivt når du likevel vasker bilen, og det er et par gode grunner til at du faktisk bør orke det:

  • Aluminiumsfelger blir også stygge av salttæring. Og kommer det så langt at klarlakken slipper, da gnager saltionene gjerne på aluminium også.
  • Dessuten vil en skitten felg bare gi deg mer bry på et senere tidspunkt. Når hjulet roterer, slynges nemlig en del av møkka av og sprer seg langs sidene på bilen. Denne møkka er rik på metallpartikler fra bremsene dine, og metallpartikler i lakken, kombinert med salt, er dessverre en god oppskrift på lakkrust.

Et godt tips er å bruke felgbørste også inne i tønn, om du har så åpne felger at du kommer til med en. Da unngår du at «The shit hits the fan» når du kjører.

Det viktigste til slutt: Gjør noe! Ingen av disse tipsene er store, tidkrevende operasjoner. Bilen din sin verste fiende vinterstid er kanskje limet i sofaen.

Ønsker du å lese mer om bilpleie?

Les flere bilpleietips.