Hvordan polerer jeg bilen?

Dette er et svært omfattende spørsmål jeg ofte får. Jeg skulle ønske det fantes ett enkelt svar for dette, som ville gi deg nok kunnskap til å sette igang og innfri dine forventninger. Svaret henger derimot på så enormt mange faktorer, at det å gi et godt svar som treffer deg 100% nesten er umulig.

Det finnes derimot en mengde gode råd, og mitt beste tips til deg som ønsker å starte med å ta LITT bedre vare på bilen din, er å ta til deg de rådene du synes høres fornuftig ut og som passer deg. Ikke let etter mirakelkurer, eller usannsynlige snarveier. Det vil som regel skuffe deg i lengden. Og husk, det er ikke alltid prisen på flaska som bestemmer prisen for resultat eller arbeidet.

Når du skal polere bil, trenger det slett ikke ta hele helgen, men skal du gjøre det godt nok bør du i det minste sette av noen timer. Det jeg ser på i denne artikkelen er hva du gjør etter du har vasket bilen, og fjernet forurensninger i lakken.

2 veier til Rom

I all hovedsak har du to valg på hvordan du ønsker å polere. Enten med maskin, eller ved håndkraft. Selv om du selvfølgelig kan oppnå mer på kortere tid med maskinpolering , har de fleste entusiaster startet med håndpolering, og det er først når sulten på «noe mer» at behovet for maskin kommer inn.  Maskinpolering gjør ikke jobben bare raskere, den gjør den også langt bedre. Jeg kommer tilbake til dette.

Håndpolering av bilen

De vanligste lakkfeilene eller skader i lakken som gjør at bilene ser kjedelig og matt ut, kan helt sikkert bli utbedret eller kraftig redusert ved håndpolering. Den vanligste av slike problemer er vaskeriper eller «swirls»  som det ofte blir kalt i miljøet.

Mindre «swirls» kan permanent fjernes fra lakkerte overflater for hånd og avhengig av hardheten til lakken kombinert med alvorlighetsgrad av lakkskaden vil bestemme hvilken type polish du skal velge.

I filmen lenger opp bruker jeg en polish som har en relativt god slipeevne til tross for å være en «all in one» polish. Når du jobber med denne kan du fjerne små/svake vaskemerker og rense lakken (få tilbake fargen og glansen) ganske bra. Dessuten legger den et beskyttende vokslag.

Autoglym har en litt annen metode

Autoglym har i sin Super Resin Polish valgt en litt annen innfallsvinkel til samme utfordring.  Autoglym har også slipemidler i sin polish, men i langt mindre grad. Det Autoglym derimot har valgt å fokusere på er renseeffekten. Dvs. det som gjør at du får frem fargen i lakken igjen. Kombinasjonen av kjemisk rensing og rensing ved hjelp av svak slipeeffekt gjør at du når målet raskere, men du får ikke fjernet vaskeriper i samme grad du får med Menzerna sin 3 in 1. Måten Autoglym løser dette på, er å i større grad benytte seg av «fillers». Dette er kjemiske midler som fyller små riper, slik at de ikke synes. Autoglym Super Resin Polish legger også igjen et beskyttende lag voks.

Så hvilke av disse to man bør velge kommer mye an på hvilke forventninger du har. Det å slipe bort selv ørsmå vaskeriper krever litt innsats. Dersom du ønsker å fjerne disse permanent er det Menzerna sin versjon du skal gå for, men vær forberedt på at det krever innsats for å fjerne vaskeripene helt kun for hånd.

Dersom du vil ha den raske veien, er det Autoglym som er det rette for deg. Du skjuler riktignok vaskeripene slik at de ikke synes, og de vil etter noen (en god del) vask komme tilbake igjen. Men, og her er det faktisk et positivt men, når ripene kommer tilbake er dette en indikasjon på at lakken din trenger en ny behandling. Så aldri så galt at det ikke er godt for noe.

Slik polerer du bilen for hånd

  • Sørg for at kjøretøyet er grundig vasket og tørket
  • Velg skum eller mikrofiber applikator (mikrofiber er litt grovere om det er mye vaskeriper i lakken)
  • Legg litt polish (på størrelse med en stor ert) i midten av puten og bak dette inn i puten.
  • Arbeid polishen inn i lakken med små sirkelbevegelser som overlapper hverandre godt og jevnt over det polerte området. Jeg anbefaler å jobbe  på ett og ett panel av gangen.
  • Det skal legges på kun et tynt, tynt lag som blir til en lett «dis» på lakken. Jobb deg rundt hele bilen, slik at polishen får tid til å tørke helt.
  • Når polishen har tørket , buff av med en ren mikrofiberklut for lakkerte overflater.

Kan også brukes til maskinpolering

De aller fleste «all in one» polisher kan med fordel brukes både på roterende og oscillerende/DA poleringsmaskin. For valg av poleringsmaskin vil jeg absolutt anbefale en såkalt DA Poleringsmaskin med minimum 8 mm utkast.

Slik polerer du med maskin

Metoden jeg viser til her er med en oscillerende maskin, også kalt DA Poleringsmaskin. Dette er den enkleste og tryggeste måten å polere med maskin. faktisk er dette i prinsippet så enkelt som å polere for hånd, med den vesentlige forskjellen at du får langt bedre resultat.

Valg av pute avgjør også slipegraden på poleringen. Ofte er det nok med en medium hard pute, som også tar deg helt opp til meget god glans, men du kan som sagt variere ut fra hvilket behov din lakk har.

  • Arbeid et lite område om gangen, bare ca 60 x 60 cm. Dette gir god kontroll på maskinen.
  • Tilsett en liten mengde polish til puten. Kun 4-5 «erter» med polish. For mye polish vil faktisk gi et dårligere resultat.
  • Fordél produktet på området du skal jobbe på lav hastighet og skru deretter maskinen opp på full styrke.
  • Beveg maskinen sakte og uten press. De fleste nybegynnere har en tendens til å bevege maskinen raskt og legge press på maskinen. dette vil begrense maskinens mulighet til å jobbe og vil gi deg et dårligere resultat.
  • Jobb deg overlappende på området du jobbe. Først horisontalt, deretter vertikalt. Gjenta dette 4-5 ganger.
  • Bytt til ny/ren pute når du har tatt ca. 1/4 av bilen. Du bør beregne minimum 4 puter til en bil.
  • Når du jobber med «all in one» polish skal du vente til du er ferdig med hele bilen og polishen har tørket før du buffer. Bruk en tørr, ren mikrofiberklut av god kvalitet.

De største fallgruvene

Som nybegynner er det ikke uvanlig å gjøre noen godt menende feil, men som faktisk gjør resultatet dårligere

  • bruke for mye polish
  • flytte maskinen for raskt
  • legge press på maskinen
  • bruke én pute til hele bilen (puten vil miste effekten)

Husk

  • Du kan trygt vaske polerputer og mikrofiber etter bruk.
  • Alle «all in one» polisher inneholder også beskyttelse, men det er ingenting i veien for at du kan legge et lag med ren voks på toppen av dette for ennå lenger holdbarhet og dypere glans.
  • Bruk gjerne en hurtigvoks eller spray-sealer ved hver 4-5 vask for maksimal holdbarhet av glans og beskyttelse.