Slik får du «selverensende» felger

Se for deg rene felger – uten å vaske! Felger hvor hverken salt, sørpe, asfaltrester eller annen skitt fester seg. Se for deg at du kjører gjennom hele vinteren med rene felger. Hver dag! Er dette mulig?

Det å forsøke å ha en ren og blank bil i vinter-Norge kan virke som en håpløs kamp. Du har kanskje opplevd å ha en god voks eller sealer, som gjør det lettere å holde bilen ren. Men hva med felger og dekk? Disse er jo i konstant kontakt med slaps, søle og ikke minst salt. Finnes det en felg-forsegler som klarer å holde felgene rene gjennom en hel norsk vinter?

selvrensende felgerVi tok utfordringen, og tester ArmorAll Shield for Wheels gjennom hele vinteren 2014/ 2015

Det finnes flere gode voks på markedet, og mange vil nok spesielt tenke på Swissvax Autobahn, som er en helt utmerket voks. Men dette er en voks, med de positive egenskapene en voks har, og dessverre de ulempene. Hva er forskjell på voks og sealer?Vi var ute etter varighet, derfor ville vi teste en sealer for felger, som produsenten selv hevder skal være en av de sterkeste på markedet. Shield for Wheels fra ArmorAll, skal tåle en hel norsk vinter!

Før du legger en hvilken som helst felgforsegler, er forarbeidet utrolig viktig. Vask felgen grundig, og vi anbefaler også en grundig dyprensing med Iron-x og Clay-klut. Dette fjerner alle metallpartikler fra bremseskivene (bremsestøv) og gir felgforsegleren det beste feste. Dette er avgjørende for lang holdbarhet.

Dekkene må også være rene

Armor-All-Shield-01-2.Movie_Snapshot-300x300I denne testen, eller demonstrasjonen om du vil, vil vi også teste om vi kan holde hele hjulet renere gjennom hele vinteren. Vi har derfor plukket frem det vi mener er den beste dekk-coatingen. PERL fra Car Pro har en imponerende langtids-effekt. Og nå vil vi teste den på norske (salta) vinterveier.

Før vi legger denne, må vi også vaske dekket grundig, for å fjerne alle asfalt, tjære og saltrester fra gummien, før vi legger coatingen. Vi har her skrubbet med Selaclean Dekkvask og en stiv dekkbørste. Vær obs på at PERL kun skal legges på siden av dekket.

Nå er testen i gang!

14 dager etter produktene er lagt

Etter å ha kjørt i 14 dager på sølete, saltede veier på østlandet er vi klar for første test. https://youtu.be/ZT9drPqavVE

Her har vi ikke foretatt oss noe som helst, annet enn å parkere bilen og ta frem mobiltelefonen som kamera. Med skjelvende hånd, og litt dårlig lydforhold, får vi dokumentert en effekt som virkelig imponerer så langt…

4 uker etter påføring

Her ser du resultatet etter 1 måned på veien. Norske vinterveier på Østlandet består ikke bare av vann og slaps, men også salt. Mye salt, asfaltrester og annen skitt, som ofte setter seg godt, og ødelegger felger og dekk.