Slik gjør du bilen høst- og vinterklar

Nå smyger høsten og vinteren seg stadig mer innpå og det kan lønne seg å ta vinterklargjøring av bilen mens det ennå er litt varme i luften. Dette er kanskje raskere og enklere enn du tror, og det sparer deg for mye ekstra i løpet av en kald vinter.

Hvorfor er dette viktig i forkant av vinteren?

slushNorsk vinter byr på mange utfordringer i forhold til renhold av bil, vi salter ekstremt mye, noe som gir et større problem enn selve saltet. Salt løser opp aslfalten raskere, slik at vi i tillegg til saltet vil få en kraftig hinne av salt blandet med olje/ tjære fra asfalten, dessuten er det fortsatt en del som kjører med piggdekk, som igjen virvler opp flyverust og asfaltrester. Dette kombinert med bremsestøv og «vanlig» skitt kan gjøre renhold av bilen til en utfordring vinterstid.

Men; Bruker du LITT tid til å forberede bilen for denne årstiden, vil du oppleve at vask og vedlikehold vil bli betydelig lettere gjennom hele vinteren.

Hvorfor bør du gjøre dette selv?

Du har sikkert tenkt tanken om å kjøre bilen i bilvaskemaskinen og sette på et ”poleringsprogram”. Idéen høres jo fristende ut, men resultatet er ikke helt hva vi er ute etter, og jeg anbefaler deg ikke å gjøre dette. Bilen er ofte den største investeringen, ved siden av hus eller leilighet. Ved å bruke noen få minutter til vinterklargjøring, vil behovet for vaskemaskin være minimal gjennom vinteren, og du har tatt langt bedre vare på din investering.

Ved å gi bilen en grundig vask, lakkorrigering ved behov, et godt lag med beskyttelse på lakk, felger og plastdetaljer skåner du bilen mot miljømessige forurensinger, forhindrer rustdannelse og gjør at skitt ikke fester seg like godt på lakken (les; enklere å vaske bilen i etterkant)

Hvor grundig vil du gå til verks?

Jeg har her listet op tre alternativer når du skal ta høst/ vinterklargjøring av bilen. Husk det er bedre å gjøre litt, enn å ikke gjøre noe.

Velg hvor mye tid du vil investere i din bil:

God Og Kjapp Vinterklargjøring Av Bil

Her går jeg gjennom hvordan du gjør bilen din vinterklar på en drøy time. Bilen må være kald og ikke stå i sollys når du gjør dette.

  1. Avfetting
    Først legger jeg en avfetting på tørr bil for å løsne eventuelle forurensinger som asfaltflekker, oljer og generell skitt. Jeg har til denne jobben valgt Prickbort Kaldavfetting som gjør denne jobben raskt og effektivt. Påfør avfettingen nedenfra og opp til vinduslister, mens bak tar vi helet opp. Husk også fronten på bilen.  La avfettingen jobbe i 4-5 minutter, men ikke la den tørke. Dersom du avfettingen begynner å tørke, påfører du mer før du spyler av.  Spyl godt og lenge med enten høytrykk eller lavtrykk.
  2. Felgrens
    Felgene er ofte veldig skitne av bemsestøv og annen hardtsittende skitt. Her trengs det ofte en dedikert felgrens for å løse opp forurensingene. En av mine favoritter er Tuga Alu-Devil Special Felgrens som er en syrefri felgrens som er både effektiv og skånsom mot felgene. Et annet bra alternativ er Sonax Xtreme Felgrengjøring som er i samme «gata». La dette virke i 4-5 minutter før du spyler av.Som all annen kjemi, pass på at den ikke tørker, dersom den begynner og tørke, sprayer du på litt mer kjemi, før du spyler av.
  3. Håndvask
    Nå er tiden inne for en berøringsvask. Dette er viktig for å fjerne trafikkfilm, og annen skitt som ikke forsvinner i punkt 1. Nå velger vi en nøytral såpe, en god mikrofiberhanske. Jeg liker jeg å bruke testvinneren CarPro Reset Intensive Car Shampoo og Diamond fluffy vaskevott. Fyll en stor bøtte halvveis med vann, ha oppi såpen og fyll resten for å lage skum (skum er viktig for god glid over lakken).Når du håndvasker bilen begynner du alltid ovenfra og ned, dette for å unngå å dra forurensinger fra bunn av bilen hvor det er mest skittent, opp på renere paneler. Etter du har vasket hvert panel skyller du hansken til risten i bunn av bøtten, og lar den trekke godt til med ny såpe og vann. Når du har vasket hele bilen bruker du samme bøtte og hanske til å vaske felgene. Vask alltid felgene til slutt da disse er mest møkkete. Spyl deretter av bilen igjen, husk å spyl lenge for å nøytralisere såpe og kjemikalier.
  4. Beskyttelse
    Nå er det klart for å legge en kjapp og enkel lakkforsegling. Her liker jeg å bruke Carpro HydrO2 som er en hurtigforsegling som du sprayer på våt bil og spyler av. Et annet godt alternativ er Sonax Xtreme Spray & Seal. Begge disse er såkalte syntetiske hurtigforseglere, som er meget enkle i bruk. Du bruker «ingen» tid på å legge disse. Påfør produktet på våt bil, et panel om gangen, spre først ut på panelet med vanntrykket og spyl av.Med denne type produkt er det viktig at du skyller ekstra godt etter du har brukt det på hele bilen, for å skylde av eventuelle rester, slik at du unngår skjolder.Produktet kan brukes på hele bilen, men unngå frontruten da den kan gi en reaksjon sammen med vindusviskerne som kan hindre sikt.
  5. Tørking
    Til slutt er det svært viktig at du tørker bilen for å unngå å få vannmerker eller merker etter forseglingen. Til å tørke er Diamond Perl Tørkehåndkle Extra Large min favoritt. Dette tørkehåndkle suger eksepsjonelt bra og du tørker hele bilen uten å måtte vri det opp.

Bedre vinterklargjøring av bilen

  1. Avfetting:
    Legg avfetting laget for å fjerne asfaltflekker, oljer og annet smuss direkte på tørr/ skitten bil. Min favoritt er  Prickbort- Kaldavfetting. Denne avfettingen løser asfaltflekker og oljer effektivt opp. Denne påfører du hele bilen, hjulbuer og gir en 4-5 minutters virketid. Husk å stå kjølig og ikke påfør varme paneler. Ser du antydning til at produktet tørker påfører du mer.
  2. Felgrens
    Mens avfettingen jobber på karosseriet ditt påfører du felgrens på felgene. Min favoritt Tuga Alu-Devil Special Felgrens. Denne er effektiv men samtidig skånsom siden den er syrefri. Spray rikelig på felgene dine, husk å påfør på innsiden av felgene også. Hjelp gjerne til med en felgbørste for å løse opp det som sitter ekstra godt.
  3. Såpedetail
    Mens avfettingen jobber gjør du enten klar en lavtrykkskumsprøyte eller skumkanon til høytrykk med såpe. Her er WashKing Diamond Active Foamwash min favoritt til formålet.Legg såpen over avfettingen og felgrensen for å øke virketiden på dem og for å løsne opp trafikkfilm, innsekter og generelle forurensinger på lakken din bedre. Mens dette jobber går du over detaljer på bilen som emblemer, rundt lykter, vinduslister med en Detailerkost for å løse opp der du ikke kommer til senere med vaskehansken. La dette jobbe i 4-5 minutter før du spyler grundig av.
  4. Håndvask
    Etter du har spylt grundig er det klart for håndvask. Det er nødvendig å ta håndvask for å få bilen helt ren. Trafikkfilm er statisk og vil ikke løsne før du gir det mekanisk berøring. Til håndvask er min favoritt såpe CarPro Reset Intensive Car Shampoo, denne er ph nøytral, drøy og gir god glid, kombinert med Diamond Fluffy Vaskevott gir dette en skånsom men effektiv håndvask.Fyll bøtten med halvveis med vann, hell oppi riktig mengde såpe og skum bøtten opp med vann. Vask alltid ovenfra å ned for å unngå å dra med deg forurensinger fra bunn av bilen opp på renere flater. Vask et og et panel om gangen før du gnir hansken godt mot risten i bunn for å legge fra deg forurensinger og hente nytt såpevann.Jeg anbefaler å bruke bøtte med rist i bunnen slik at sandkorn og annen skitt da legger seg under risten, og vil ikke virvle opp i vannet når du dypper hansken nedi. Skyll bilen underveis for å unngå at såpen tørker inn og skyll bilen grundig en ekstra gang etter du er ferdig.
  5. Clay
    Nå som bilen din er så ren som den kan bli med forvask er det på tide å dyprense lakken. Her kombinerer vi claying og metallpartikkelfjerner i en og samme operasjon for å spare litt tid. Det er ekstra viktig å fjerne metallpartikler som har kommet fra bremseskiver, jernbaner og andre steder slik at dette ikke får lov til å ruste utenpå lakken utover vinteren, noe som kan gi varige skader.Metoden jeg bruker her kombinere en clayklut sammen med en metallpartikkelfjerner. Påfør Iron-x på et område på ca. 40x40cm , spray litt i kluten og jobber over område i rette bevegelser. Dette dyprenser lakken og trekker metallpartikler og asfalt rester effektivt ut av porene. Jobb systematisk rundt bilen og spyl av der du har vært underveis. Det er også lurt å skylle Claykluten i rent vann under veis, for å skylle av partikler du har dratt med deg etter du har renset et panel. Når du har jobbet deg rundt bilen skyller du godt.
  6. Tørking
    Før jeg forsegler bilen må den tørkes grundig, mitt favoritthåndkle er Diamond Perl Tørkehåndkle Extra Large. Dette tørker du lett over hele bilen med før du må vri opp.
  7. Forsegling
    En forseglig beskytter ikke bare bilen mot yrte påvirkniger, det gjør også at vask og vedlikehold går mye lettere. Forurensinger får ikke heft og fester seg ikke like godt. På vinterstid må man ta i betraktning at miljøet sliter ekstra mye på forseglingen og velge ut ifra dette. Min favoritt forsegling på vinteren er Soft99 Fusso Coat 12 Months. Dette er en Syntetisk forsegling som kan minne om voks men inneholder PTFE for en mye lenger varighet og bestandighet mot miljøet. Denne påfører du lakken med en applikator i tynne lag og lar den ligge 5-15 minutter litt avhengig av temperaturen før du tørker av med en god mikrofiberklut som dette. Unngå å kjør bilen i regnvær de første timene slik at Fusso’n får lov til å herde.

Komplett vinterklargjøring av bilengrundig

  1. Forvask
    Det mange gjør feil når de skal vaske bilen er å spyle den ren først. Det er veldig logisk men ofte ikke riktig. Den første avfettingen du skal legge er en petroliumsbasert avfetting som f.eks. Prickbort- Kaldavfetting som fjerner oljer og asfaltflekker. Denne nøytraliseres med vann. Legg Prickbort- Kaldavfetting på tørr bil å la den virke i 4-5 minutter, påfør mer produkt hvis du ser det tørker noen steder.Etter Prickbort har fått jobbet skal du påføre en alkalisk forvask, her er min favoritt WashKing Diamond Active Foamwash som du påfører med en skumkanon over prickbort. Dette er en alkalisk forvask som legger tykt skum og renser godt. Diamond Active Foamwash fjerner generell møkk som ikke prickbort klarer. Hjelp gjerne til med en detailer kost som WashKing Detailerkost rundt vinduslistene, lykter og andre detaljer. Prickbort og washking er det lurt å påføre i hjulbuer også.Etter dette har fått jobbet ferdig i enda 5 minutter spyler du av, begynn å spyl nedenifra og opp så du får utnyttet forvasken best. Spyl en ekstra runde rundt så du får bort alle kjemikaliene.
  2. Felgvask
    Felger er ofte ekstra skitne og trenger derfor egnede produkter. Her bruker jeg ofte Tuga Alu-Devil Special Felgrens som er et syrenøytralt produkt som er ufarlig å bruke på chrome, matte overflater og delikate felger samtidig som den renser godt. Påfør produktet på felgene og la det jobbe i et par minutter, deretter påfør et tynt lag til å hjelp til med en myk felgkost eller det som også kalles Detailerkost. Spyl godt i alle retninger for å få bort alle såperester.
  3. Håndvask
    Håndvask er en viktig del av prosessen da vi ikke klarer å fjerne den statiske trafikkfilmen uten berøring. Til håndvask er det anbefalt at du bruker 2 bøtter med rist i bunn. Den ene bøtten har du såpe i og den andre rent vann som du skyller vaskehansken i etter du har vasket bilen. Slik slipper du fra deg forurensingene i den bøtten, før du dypper i såpevannet og tilfører nytt, rent såpevann. Min favoritt bilshampo er CarPro Reset Intensive Car Shampoo. Denne er ikke bare pH nøytral, skummer godt og gir god glid, den er også sterkt konsentrert, slik at du skal bruke svært lite såpe pr. bøtte. Kun 1-2 korker er nok! Kombinerer du dette da med en god vaskehanske som Diamond Fluffy Vaskevott oppnår du en god, skånsom håndvask.Begynn alltid å vaske ovenfra og ned og skyll hansken først i rent vann og deretter såpevannet etter hvert panel du har vasket. Spyl godt til slutt.
  4. Flyverust
    Dette er ofte det du kjenner langs nedre sidene av bilen som små «nupper» etter du har vasket den. Flyverust kommer fra bremseskivene dine, piggdekk eller som svevestøv fra møtende biler. For å fjerne dette på mest mulig skånsom måte må du bruke en egnet metallpartikkelfjerner. Jeg bruker Carpro Iron X, men pass på at du lar bilen lufttørke litt, her passer det f.eks. å støvsuge og ta en lett shine innvendig.Etter bilen har fått tørket noen minutter påfører du Iron X nedenfra og opp til vinduslist, hele panseret og fronten samt hele bakparten. Når dette får jobbet vil det reagere med metallpartikler og bli lilla der produktet finner noe å jobbe med. Påfør mer hvis du ser det begynner å tørker og la produktet jobbe i 4-5 minutter. Spyl deretter godt nedenfra og opp, samt spyl en ekstra runde etterpå for å være sikker på at du fjerner alle rester fra kjemikalie. Husk å spyle ekstra godt inn i dør sprekker o.l.
  5. Clay
    Etter du har fjernet så mye som er mulig med vask og kjemikalier kan det være lurt å gå over med clay. Dette gjør du for å fjerne de siste asfalt nuppene eller flyverusten kjemikaliene ikke fant. Du vil nok oppleve at du finner lite men det er lurt å gå over uansett for å rense lakken mest mulig. Her liker jeg å bruke denne komboen.Spray produktet på panelet og litt i svampen, før claysvampen i rette, korte bevegelser uten trykk. Gjør dette på små områder av gangen, til du merker at overflaten er helt glatt. Tørk av med en god mikrofiberklut etter du har gjort deg ferdig med et panel.
  6. Polering
    Er det behov for korrigering av riper eller defekter gjør du dette nå, klikk deg inn her om du vil lese mer utdypende om maskinpolering.
  7. Forsegling
    fussoVinterstid er det viktig at du velger en forsegling som tåler litt ekstra, spesielt med tanke på det tøffe klima vi har her til lands. I prinsippet har jeg da valget mellom 2 «varianter: Voks eller syntetisk lakkforsegling. Hva som gir best beskyttelse strides de lærde om, les litt om våre betraktninger her. Ønsker du å fordype deg litt mer i hva Keramisk Coating er, har vi en artikkel om dette her.Dersom du har polert med en polish før du skal legge beskyttelse (uansett hvilken type du velger) anbefaler jeg å gå over bilen med en rens som fjerner alle oljerester og polishrester, og gjør overflatene klar for forsegling. Vi kaller dette ofte for Wipe Down, elle IPO. Det finnes fler egode av disse på markedet, min favoritt er SONAX Profline Paint Prepare, fordi den er så lett å jobbe med og fordamper lett.En av mine favorittforseglinger vinterstid er Soft99 Fusso Coat 12 Months. Dette opfattes av mange som en voks, fordi den legges på samme måte som vi legger voks, men dette er en syntetisk lakkforsegling særdeles godt egnet for norske, saltede vinterveier. Fusso Coat legger du med en skum applikator i sirkelbevegelser, husk å legg tynt (veldig tynt). Etter du har lagt Fusso Coat på hele bilen kan du begynne å tørke av med en god mikrofiberklut. La forseglingen ligge i noen timer å herde før du tar bilen i bruk.Et godt tips for spesielt høst og vinter er å også forsegle frontruten med en spesiell glassforsegling. Med en glassforsegling vil ikke is feste seg i nærheten av like godt på frontruten, snø og slaps renner lettere av og du vil få en betydelig bedre sikt gjennom vintertiden. Her finner du en guide til ruteforsegling.
  8. Hjulbuer
    Et godt tips for å slippe at snø og slaps fester seg i hjulbuer er å forsegle dette med en god plastfornyer. Har du innvendig skjermer av plast anbefaler jeg Owatrol Polytrol, men har du innerskjermer av stoff/ filt bør du bruke denne!