Slik gjør du bilen høst- og vinterklar

Nå smyger høsten og vinteren seg stadig mer innpå og det kan lønne seg å ta vinterklargjøring av bilen mens det ennå er litt varme i luften. Dette er kanskje raskere og enklere enn du tror, og det sparer deg for mye ekstra i løpet av en kald vinter.

Hvorfor er dette viktig i forkant av vinteren?

slushNorsk vinter byr på mange utfordringer i forhold til renhold av bil, vi salter ekstremt mye, noe som gir et større problem enn selve saltet. Salt løser opp aslfalten raskere, slik at vi i tillegg til saltet vil få en kraftig hinne av salt blandet med olje/ tjære fra asfalten, dessuten er det fortsatt en del som kjører med piggdekk, som igjen virvler opp flyverust og asfaltrester. Dette kombinert med bremsestøv og «vanlig» skitt kan gjøre renhold av bilen til en utfordring vinterstid.

Men; Bruker du LITT tid til å forberede bilen for denne årstiden, vil du oppleve at vask og vedlikehold vil bli betydelig lettere gjennom hele vinteren.

Hvorfor bør du gjøre dette selv?

Du har sikkert tenkt tanken om å kjøre bilen i bilvaskemaskinen og sette på et ”poleringsprogram”. Idéen høres jo fristende ut, men resultatet er ikke helt hva vi er ute etter, og jeg anbefaler deg ikke å gjøre dette. Bilen er ofte den største investeringen, ved siden av hus eller leilighet. Ved å bruke noen få minutter til vinterklargjøring, vil behovet for vaskemaskin være minimal gjennom vinteren, og du har tatt langt bedre vare på din investering.

Ved å gi bilen en grundig vask, lakkorrigering ved behov, et godt lag med beskyttelse på lakk, felger og plastdetaljer skåner du bilen mot miljømessige forurensinger, forhindrer rustdannelse og gjør at skitt ikke fester seg like godt på lakken (les; enklere å vaske bilen i etterkant)

Hvor grundig vil du gå til verks?

Jeg har her listet op tre alternativer når du skal ta høst/ vinterklargjøring av bilen. Husk det er bedre å gjøre litt, enn å ikke gjøre noe.

Velg hvor mye tid du vil investere i din bil:

God Og Kjapp Vinterklargjøring Av Bil (Vaskepakke #3)

Her går jeg gjennom hvordan du gjør bilen din vinterklar på en drøy time. Bilen må være kald og ikke stå i sollys når du gjør dette.

  1. Felgrens
    Felgene er ofte veldig skitne av bemsestøv og annen hardtsittende skitt, jeg velger derfor å starte med disse. Her trengs det en dedikert felgrens for å løse opp forurensningene. La felgrensen virke i 4-5 minutter før du spyler av. Som all annen kjemi, pass på at den ikke tørker, dersom den begynner og tørke, sprayer du på litt mer kjemi, før du spyler av.
  2. Avfetting
    Deretter legger jeg en avfetting for å løsne eventuelle forurensninger som asfaltflekker, oljer og generell skitt. Påfør avfettingen nedenfra og opp til vinduslister, mens bak tar jeg helt opp. Husk også fronten på bilen.  La avfettingen jobbe i 4-5 minutter, men ikke la den tørke. Dersom avfettingen begynner å tørke, påfører du mer før du spyler av for å unngå skjolder.  Spyl godt og lenge med enten høytrykk eller lavtrykk. (høytrykk er å anbefale)
  3. Håndvask
    Nå er tiden inne for en berøringsvask. Dette er viktig for å fjerne trafikkfilm, og annen skitt som ikke forsvinner i punktet over. Nå velger vi en nøytral såpe, en god mikrofiberhanske. Fyll en stor bøtte halvveis med vann, ha oppi såpen og fyll deretter resten av bøtten med vann for å lage skum (skum er viktig for god glid over lakken). Når du håndvasker bilen begynner du alltid ovenfra og ned, dette for å unngå å dra forurensninger fra bunn av bilen hvor det er mest skittent, opp på renere paneler. Etter du har vasket hvert panel skyller du hansken til risten i bunn av bøtten, og lar den trekke godt til med ny såpe og vann. Når du har vasket hele bilen bruker du samme bøtte og hanske til å vaske felgene. Spyl deretter av bilen igjen, husk å spyle lenge for å fjerne alle rester av såpe og kjemikalier.
  4. Beskyttelse
    Nå er det klart for å legge en kjapp og enkel lakkforsegling. Her liker jeg å bruke Sonax Xtreme Spray & Seal som er såkalt syntetisk hurtigforsegler, som er meget enkle i bruk. Du bruker «ingen» tid på å legge denne. Påfør produktet på våt bil, et panel om gangen, spre først ut på panelet med vanntrykket og spyl av. Med denne type produkt er det viktig at du skyller ekstra godt etter du har brukt det på hele bilen, for å skylle av eventuelle rester, slik at du unngår skjolder. Produktet kan brukes på hele bilen, men unngå frontruten da den kan gi en reaksjon sammen med vindusviskerne som kan hindre sikt.
  5. Tørking
    Til slutt er det svært viktig at du tørker bilen for å unngå å få vannmerker eller merker etter forseglingen.

Bedre vinterklargjøring av bilen (Vaskepakke #2)

  1. Felgvask
    Start alltid med å vaske felgene. Disse er ofte bilens mest skitne område, og det kan være greit å få vekk dette før du starter på resten av bilen. Spray Sonax felgrens direkte på alle felgene. La den virke 3-4 minutter før du spyler. dersom felgene er veldig skitne hjelper du til litt med børsten før du spyler.
  2. Avfetting:
    Legg avfetting laget for å fjerne asfaltflekker, oljer og annet smuss direkte på tørr/ skitten bil. Min favoritt er  WashKing WET Degreaser. Denne avfettingen løser asfaltflekker og oljer effektivt opp. Denne påfører du hele bilen inkludert opp under hjulbuer og gir en 4-5 minutters virketid. Du skal IKKE spyle før du går videre til neste pkt.
  3. Såpe/ skumvaskdetail
    Mens avfettingen jobber gjør du enten klar en lavtrykkskumsprøyteeller skumkanon til høytrykk med såpen. Her bruker jeg WashKing ClearFoam som er en «ærlig» såpe uten mange tilsettinger. Legg skum på hele bilen, inkludert utenpå avfettingen som ligger på bilen. Mens dette jobber går du over detaljer på bilen som emblemer, rundt lykter, vinduslister med en Detailerkost for å løse opp der du ikke kommer til senere med vaskehansken. La dette jobbe i 4-5 minutter før du spyler grundig av. (Helst med høytrykk)
  4. Håndvask
    Etter du har spylt grundig er det klart for håndvask. Det er nødvendig å ta håndvask for å få bilen helt ren. Trafikkfilm er statisk og vil ikke løsne før du gir det mekanisk berøring. Til håndvask er min favoritt såpe WashKing BucketWash, denne er ph nøytral, drøy og gir god glid, kombinert med Diamond Fluffy Vaskevott gir dette en skånsom men effektiv håndvask. Fyll bøtten med halvveis med vann, hell oppi riktig mengde såpe og skum bøtten opp med vann. Vask alltid ovenfra å ned for å unngå å dra med deg forurensinger fra bunn av bilen opp på renere flater. Vask et og et panel om gangen før du gnir hansken godt mot risten i bunn for å legge fra deg forurensinger og hente nytt såpevann. Jeg anbefaler å bruke bøtte med rist i bunnen slik at sandkorn og annen skitt da legger seg under risten, og vil ikke virvle opp i vannet når du dypper hansken nedi. Skyll bilen underveis for å unngå at såpen tørker inn og skyll bilen grundig en ekstra gang etter du er ferdig.
  5. Clay
    Nå som bilen din er så ren som den kan bli med forvask er det på tide å dyprense lakken. Her kombinerer vi claying og metallpartikkelfjerner i en og samme operasjon for å spare litt tid. Det er ekstra viktig å fjerne metallpartikler som har kommet fra bremseskiver, jernbaner og andre steder slik at dette ikke får lov til å ruste utenpå lakken utover vinteren, noe som kan gi varige skader. Metoden jeg bruker her kombinere en clayklut sammen med en metallpartikkelfjerner. Påfør Sonax Xtreme Surface Rust Remover på et område på ca. 40x40cm , spray litt i kluten og jobber over område i rette bevegelser. Dette dyprenser lakken og trekker metallpartikler og asfalt rester effektivt ut av lakken. Jobb systematisk rundt bilen og spyl av der du har vært underveis. Det er også lurt å skylle Claykluten i rent vann under veis, for å skylle av partikler du har dratt med deg etter du har renset et panel. Når du har jobbet deg rundt bilen skyller du hele bilen godt.
  6. Forsegling
    Til slutt legger jeg PadKing SiO2 Lotion. Dette er en SiO2 basert (keramisk) lakkforsegling som legges direkte på ren, våt bil. Bruk gjerne vaskehansken, eller en mikrofiberklut og massér den inn i lakk – som du masserer inn lotion. Spyl av til slutt og du er ferdig. Så enkelt. Så raskt.
  7. Tørk hele bilen til slutt

Komplett vinterklargjøring av bilen (Vaskepakke #1)grundig

    1. Felgvask
      Start alltid med å vaske felgene. Disse er ofte bilens mest skitne område, og det kan være greit å få vekk dette før du starter på resten av bilen. Spray WashKing RimCleaner direkte på felgen, hjelp til med en børste og spyl. Det kan være greit å ta en ig en felg av gangen.
    2. Forvask
      Det mange gjør feil når de skal vaske bilen er å spyle den ren først. Det er veldig logisk men ofte ikke riktig. Den første avfettingen du skal legge er en petroliumsbasert avfetting som f.eks. WashKing WET Degreaser som fjerner oljer og asfaltflekker. Legg avfettingen på nedre del (under vinduene) og la den virke i 4-5 minutter, påfør mer produkt hvis du ser det tørker noen steder. Etter WET Degreaser har fått jobbet skal du påføre en alkalisk forvask, her er min favoritt WashKing ClearFoam som du påfører med en skumkanon. Denne legger du over hele bilen, også utenpå avfettingen som allerede ligger og «jobber». Husk også godt opp under hjulbue, felger og dekk. Dette er en alkalisk forvask som legger tykt skum og renser godt. Hjelp gjerne til med en detailer kost rundt vinduslistene, lykter og andre detaljer. Etter dette har fått jobbet ferdig i enda 5 minutter spyler du av, begynn å spyl nedenifra og opp så du får utnyttet forvasken best. Spyl en hele bilen ekstra godt til slutt, slik at du får bort alle kjemikaliene.
    3. Håndvask
      Håndvask er en viktig del av prosessen da vi ikke klarer å fjerne den statiske trafikkfilmen uten berøring. Til håndvask er det anbefalt at du bruker 2 bøtter med rist i bunn. Den ene bøtten har du såpe i og den andre kun rent vann som du skyller vaskehansken i etter du har vasket et panel på bilen. Slik slipper du fra deg forurensingene i den ene bøtta, før du dypper i såpevannet og tilfører nytt, rent såpevann i den andre. Min favoritt bøttesåpe er WashKing BucketWash. Denne er ikke bare pH nøytral, skummer godt og gir god glid, den er også sterkt konsentrert, slik at du skal bruke svært lite såpe pr. bøtte. Kun 2-3 korker er nok! Kombinerer du dette da med en god vaskehanske som Diamond Fluffy Vaskevott oppnår du en god, skånsom håndvask. Begynn alltid å vaske ovenfra og ned og skyll hansken først i rent vann og deretter såpevannet etter hvert panel du har vasket.  Vask ett og ett panel av gangen. Spyl godt til slutt.
    4. Flyverust
      Dette er ofte det du kjenner langs nedre sidene av bilen som små «nupper» etter du har vasket bilen. Flyverust kommer fra bremseskivene dine, piggdekk eller som svevestøv fra møtende biler. For å fjerne dette på mest mulig skånsom måte må du bruke en egnet metallpartikkelfjerner. Jeg bruker Selaclean Iron X-it. Påfører Iron X-it nedenfra og opp til vinduslist, hele panseret og fronten samt hele bakparten. Når dette får jobbet vil det reagere med metallpartikler og bli lilla der produktet finner noe å jobbe med. Påfør mer hvis du ser det begynner å tørker og la produktet jobbe i 4-5 minutter. Spyl deretter godt nedenfra og opp med høytrykk, samt spyl en ekstra runde etterpå for å være sikker på at du fjerner alle rester fra kjemikalie. Husk å spyle ekstra godt inn i dør sprekker o.l.
    5. Clay
      Etter du har fjernet så mye som er mulig med vask og kjemikalier kan det være lurt å gå over med clay. Dette gjør du for å fjerne de siste asfalt nuppene eller flyverusten kjemikaliene ikke fant. Du vil nok oppleve at du finner lite, men det er lurt å gå over uansett for å rense lakken mest mulig. Det er viktig at claykluten glir helt uten friksjon. Bruk glassrens fra Sonax som «glidemiddel». Spray Sonax Xtreme Glassrens på panelet og litt i claykluten (på den sorte siden), før claykluten i rette, korte bevegelser uten trykk. Gjør dette på små områder av gangen, til du merker at overflaten er helt glatt. Tørk av med en god mikrofiberklut etter du har gjort deg ferdig med et panel.
    6. Polering
      Er det behov for korrigering av riper eller defekter gjør du dette nå, klikk deg inn her om du vil lese mer utdypende om maskinpolering. Dersom du synes lakken din er blank og fin nok, kan du droppe dette steget.
    7. Forsegling
      Vinterstid er det viktig at du velger en forsegling som tåler litt ekstra, spesielt med tanke på det tøffe klima vi har her til lands. I prinsippet har jeg da valget mellom 2 «varianter: Voks eller syntetisk lakkforsegling. Hva som gir best beskyttelse strides de lærde om, les litt om våre betraktninger her. Ønsker du å fordype deg litt mer i hva Keramisk Coating er, har vi en artikkel om dette her.

      • I denne pakken får du med 2 typer lakkforsegling; en voks og en hurtigforsegler i form av lotion. Når du gjør bilen vinterklar (den prosessen jeg viser til her) skal du benytte voksen. Lotion er for vedlikehold gjennom vinteren.
      • Kudos testes for en holdbarhet på 9-12 måneder og er spesielt godt egnet for nordiske forhold.
      • Tørk bilen grundig før du legger Kudos, og du bør helst stå innendørs å legge denne
        • Legg voks kun ved håndkraft med en applikator av god kvalitet. Jeg anbefaler PadKing Proline Soft Foam Applicator.
        • Påfør Kudos panel for panel i sirkulære bevegelser etterfulgt av rette bevegelser for maksimal vedheft og holdbarhet.
        • Tørketiden varierer med temperatur, fuktighet og vind. La kun oljene fordampe og føle med fingeren om overflaten er tørr.
        • Når du ser/ kjenner at overflaten er tørr buffer du i samme retning som den retningen du har lagt vokset i rette linjer.
        • Bruk kun høykvalitets mikrofiber kluter med lett trykk for å fjerne voksen etterfulgt av en myk klut for å gi maksimal glans.

    SLIK VEDLIKEHOLDER DU BILEN GJENNOM VINTEREN

    Denne pakken er ikke bare satt sammen med tanke på klargjøring før vinteren. Vedlikeholdsvask gjennom vinterhalvåret er minst like viktig. Så lenge det er over 0 grader på gradestokken, kan du vaske bilen uten å ta spesielle hensyn. Kryper det under null, kan du fortsatt vaske bil, men da bør du ta litt ekstra hensyn til lister som bør smøres opp med silikon før vask. Silikonstift finner du her.

    Alt avhengig av hvor skitten bilen er og hvor mye du har kjørt etter sist vask kan du velge om du skal vaske bilen «berøringsfri» eller om du skal følge punktene 1-3 over. Dersom du skal ha en raskt vask som fjerner skitt effektivt, kan du kun gå for punkt 2. Jeg vil frarpde deg fra å bruke avfetting (WET degreaser) for ofte gjennom vinteren. Må du, så må du, men med en god voks, som du nå har lagt, skal ikke dette være nødvendig ved hyppig vask.

    Forleng beskyttelsen og gi «ny glød» til lakken

    Med i pakken har du en produkt som heter «PadKing SiO2 Lotion». Dette er en syntetisk lakkforsegler som du legger på minutter på vårt bil. Umiddelbart etter vask smøres denne ut på våt bil. Bruk vaskehansken og bare smør den utover, som du du smører inn bilen med lotion. Spyl deretter bilen og tørk på vanlig måte.

    Ved å legge SiO2 lotion ca. 1 gang i måneden gjennom vinterhavåret, vil du oppleve å ha en bil som er mye enklere å holde ren og som har god beskyttelse mot salg, veistøv og slaps.