Hva beskytter lakken best?

Hovedsakelig har jeg 2 grunnleggende valg når det kommer til valg av hva som gir best lakkbeskyttelse på bilen min. Voks (organisk) og syntetisk lakkforsegling. Så hvilken lakkforsegling skal jeg velge til min bil? Hva gir den beste beskyttelsen, eller er det best glans jeg vil ha?

blank bil22Mange går i den fella, og tror det er voksen som gir glans. Det er feil! Det er forarbeidet som er det avgjørende for glansen. Hvor godt du har dyp-renset lakken, fått ut gamle, døde pigmenter fra lakken, hvor godt du har polert den opp. Hvor mye du skal legge i dette avhenger selvsagt av lakkens tilstand.

Når du har vasket, renset og polert opp til et resultat DU er fornøyd med, skal du sette prikken over i-en og forsegle jobben. Hva skal du velge?

Carnauba Voks

De aller fleste (om ikke alle) voks på markedet i dag, er basert på Carnauba voks. Carnauba voks er den foretrukne bilvoks blant entusiaster og samlere, fordi den gir en rik, varm glød. Den kan ha en evne til å gi lakken en nærmest flytende, wet-look som speiler alle lysets farver, og gir en varm glød. – dersom du har gjort forarbeidet riktig!

En tommelfinger regel, er at jo større andel av carnauba, jo bedre dybde og glans får du. Ikke nødvendigvis en bedre beskyttelse, men glansen kan bli helt eksepsjonell.

Carnauba er steinhard i sin naturlige form. Dvs. den må blandes med oljer, for å være i stand til å smøre den på bilen vår. Og det er her vi ser forskjell på de forskjellige carnauba voksene på markedet. Andelen av carnauba har invirkning på hvordan voksen fungerer på bilen, og selvsagt hva annet produsenten har benyttet i sin voks.

Den aller beste carnauba-baserte bilvoks inneholder bare ca 1/3 naturlig carnauba.  Når et produkt annonserer «ren carnauba voks» eller «70% carnauba voks», refereres det til renheten av carnauba som er i produktet, ikke andelen av carnauba i voksen. F.eks. har Swissvax sin mest selgende voks, Swissvax Shield, ca. 40% renhet, mens den dyrere varianten Swissvax Crystal Rock har en Carnauba renhet på 76%.

Men det var ikke så enkelt at vi kunne stoppe der….
Carnauba graderes etter farge, renhet og hvor den ble dyrket. Trær som dyrkes i den nordlige delen av Brasil produserer den høyeste karakteren av carnauba. Denne gule voksen er den reneste, og derfor får den høyeste karakter.

Carnauba beskytter mot UV stråler, varme, fuktighet, oksidasjon og miljøforurensinger. Også ser det utrolig lekkert ut!

En carnauba-basert voks kan være flytende, eller i fast form. Det er de i fast form som virkelig har mengder av carnauba i seg, og legges på bilen i et veldig tynnt lag. En slik boks vi bruker her, skal vare til 40-50 voksinger.

I denne videoen ser du vi legger Swissvax Shield.

Ulempen med carnauba, hvis du kan kalle det en ulempe, er at det ikke varer like lenge som en syntetisk beskyttelse (sealer eller coating). En carnauba voks vil gradvis slites av bilen, og normal varighet er 6-12 uker, alt avhengig av værforhold, antall vask, garasje osv.

Hvorfor velge carnauba da?
Det er flere grunner til at man ønsker å velge carnauba. Det mest åpenbare er selvsagt dybden i glansen, men carnauba har flere fordeler. Ved at den «slites» lagvis av lakken, vil den også slippe forurensninger lettere. Dette betyr igjen at det er lettere å holde bilen ren, og fri for ytre påvirkninger.

Kort oppsummert kan man si at carnauba er voks for entusiaster. Dette er voksen for deg som liker å vaske bilen. Voksen for deg som elsker å legge voks, og ikke minst for deg som vil ha den renseste, mest glansfulle bilen. Da skal du velge en god carnauba voks.

Syntetisk lakkforsegling

Syntetisk lakkforsegling er på mange måter det motsatte av carnauba. Det er fremstilt 100% i et laboratorium, det varer lenger og det er mye lettere å legge. Her snakker vi lakkforsegling i ordets rette forstand!

En syntetisk lakkforsegling er laget av polymerer, som er sammensatt av titusenvis av syntetiske partikler som er knyttet sammen. Når lakkforseglingen binder seg til bilens lakk, og ofte i kombinasjon med luftkontakt, dannes et et stivt skall. Mens det verker mer som carnauba smelter inn i lakken, legger syntetisk lakkforsegling seg som et skall oppå lakken, som et gjennomsiktig glasshardt lag.

Med syntetiske midler (kjemisk fremstilt i laboratorium) kan man lage mye som virker imponerende. Denne lakkforseglingen binder seg ved hjelp av vanntrykket, og gir en imponerende beskyttelse på rekord-tid!

De fleste syntetiske lakkforseglinger er lett å legge. Og fremgangsmåten er tilnærmet lik måten man legger voks. Bare mye enklere. ved at man først legger et tynt lag på, for deretter tørke av når det er tørt. mens andre lakkforseglinger må man være mer forsiktig med, og må legges på i spesielle metoder.

Felles for syntetisk lakkforsegling er at det alltid er i flytende form, og i all hovedsak meget enkelt å legge. 

Det virkelige salgsargument for syntetisk lakkforsegling er varigheten. Vanlig holdbarhet for en sealer er 4-8 måneder, mens en coating kan ha en holdbarhet helt opp til flere år. De beste syntetiske lakkforseglinger beskytter også så hardt, at de gir en viss beskyttelse mot riper. Et godt eksempel på dette er CarPro C.Quartz

I denne filmen ser du hvor enkelt det er å legge en god lakkforsegling, som også gir en god beskyttelse mot vaskeriper, swirls og andre lette riper. Varighet for C.Quartz er inntil 2 år!!

Som du forstår er det mange forskjeller mellom voks og syntetisk forsegling. Vil du ha en glasshard hinne, eller en dyp skinnende glans? Skal det holde 6 uker eller 6 måneder. Eller kanskje opp til 2 år, som du får med C.Quartz.

Må du velge?

Nei, her kommer det geniale. Du kan faktisk hente det beste fra begge verdenene. Ved å først legge en god syntetisk lakkforsegling (coating), og legge en god voks utenpå, vil du oppnå en langvarig beskyttelse, og samtidig ha den dype «wet-look» glansen. Riktignok vil voksen forsvinne etter 6-8 uker, men lakken din vil ikke lide selv om du glemmer å legge nytt lag med carnauba voks. Den er jo fortsatt beskyttet av coatingen du har under voksen.

Uansett hvordan du velger å beskytte lakken på bilen din, er vi alle enige om at lakkbeskyttelse er viktig, for å bevare bilens verdi over år.