Rengjøring av felger og dekk | Bilpleiekongen.no
Rengjøring av felger og dekk
Rengjøring av felger og dekk jevnlig er ikke bare av estetiske grunner – det er forebyggende vedlikehold! Dette er også noe å tenke på når du skifter dekk for sesongen.

 

 

Ikke legg bort dekk som ikke er vasket grundig, og vokset slik vi forklarer her.

 

Hvis du tillater bremsestøv å sitte på hjulene for en lengre periode, kan det spise opp belegget som beskytter felgen din. De fleste aluminiumsfelger har et klar-lakk belegg. Bremsestøv består av en selvklebende masse av karbonfibre, som kommer fra bremsekloss og små metall-spon fra rotoren. Den intense varme og friksjon som genereres av hjulene gjør denne blandingen sterkt etsende .Hver dag du kjører, vil dette bremsestøvet bygge seg opp, og du vil etterhver se ent gul-brunt belegg på felgen. Dette tærer på felgens beskyttelse.

 

Valg av felgrens

 

Velg en felgrens som er hensiktsmessig for den type felg du har. F.eks. er Meguiars Ultimate All Wheel Cleaner en trygg felgrens, som kan brukes på de aller fleste felger. Autoglyms Clean Wheels derimot er syrebasert, og man må da være ytterst  forsiktig, og ikke bruke den på f.eks. delte felger, lakkerte felger osv. Rim 7 har noe lenger virketid, men er verdt ventetiden.

 

En annen fordel med Rim 7 er at den har en forholdsvis høy viskositet. Dvs. at den er tykk-flytende, nærmest som gelé. Slik blir den «hengende» fast å jobbe. Det er virketiden som er avgjørende her. Det er mange gode felgrens der ute, og noen som ikke fungerer. Hovedregelen er for alle, at de får riktig virketid – og at de ikke tørker på felgen.

 

Valg av riktig børste

 

For å få felgen helt ren, er valget av riktig felgbørste viktig. Hvilken felgbørste du skal velge, avhenger av hvordan felgen din er. Som oftest bør du ha et par børster, for å komme riktig til over alt. På filmer vi demonstrerer her, er det relativt stor åpning mellom eikene, noe som gjør at vi kommer til med denne børsten, som lar seg bøye. Smart for å fjerne skadelig bremsestøv også på innsiden av felgen.

 

Gjør deg helt ferdig med ett hjul og felg av gangen. Skyll alltid godt med vann.

 

Ikke glem å tørke både felg og dekk. Ellers vil du kunne få vannmerker, som siden kan være vanskelig å få bort. Tørking vil også hjelpe deg å bli kvitt hver minste rest av bremsestøv. Bruk et mikrofiber håndkle, eller en god mikrofiberklut. Og bruk denne kluten KUN til dette heretter. Ikke bland denne kluten med klutene du bruker på lakken.

 

Voks felgene

 

Når felgene er rene og tørre, kan en kvalitets felgvoks, som Chemical Guys Wheel Guard, være lurt å forsegle felgene med. Disse produktene fungerer omtrent som bilvoks, men har spesielle egenskaper som beskytter ekstra mot varme og fastbrenning av bremsestøv. Autobahn vil nok gi en noe mer glans, mens Shield for Wheels vil kunne gi en mer langvarig virkning mot at skitt og salt fester seg. Begge hindrer som sagt at bremsestøv brenner seg så lett fast, og gir felgen en meget glatt overflate, som også gjør den mye enklere å holde ren. Hvis du bruker en god felgvoks som anbefalt, er vann det eneste du trenger for å rengjøre felgene mellom voksingene.

 

De fleste vil nok velge en applikator til å legge på felgvoks. Ikke gjør det. Tål å bli litt grisete på fingrene, eller bruk en engangshanske. Dersom du varmer opp voksen med hendene, vil du få en mykere voks, som er lettere å smøre ut, og du vil kunne legge et bedre vokslag.

 

Ikke glem rene sko

 

Velg dekk dressing nøye. Gamle formler inneholder silikon, som skaper blanke, glinsende dekk, men det blir brunt over tid. Disse dressingene trekker ut gummiens egen beskyttelse raskere, slik at det å eldes for tidlig.

 

Det har skjedd mye på denne fronten de siste årene. Det å ha dekkglans er ikke lenger forbeholdt entusiaster, eller biler som skal på utstilling. Vi vil ha hele bilen ren, pen og glinsende. Også skoene! Nyere formler, som Swissvax Pneu eller Autoglym High Performance Tyre Gel, er vannbasert og mindre skinnende. De gjenskaper dekket slik det var når det var nytt – med en halvmatt overflate, uten fare for at det skal bli brunt. Du får også vannbaserte dressinger som kan skape mer glans i dekket, dersom du ønsker det. Følg instruksjonen på etiketten nøye.

 

Påfør alltid tynne strøk og la tørke før du kjører. Tørk helst over med en tørr mikrofiberklut til slutt. Selv den beste dressing vil slynge seg om det er på for tykt eller det ikke har tid til å tørke, og du vil få griseriet på bilen.

 

Dressinger gir UV-beskyttelse og hindre uttørking, sprekker og falming.

 

                two.inc logo